Allied health Science (sains kesihatan bersekutu)

Assalammualaikum
hmmm.. 

sebenarnye aku dalam dilema ni. confius nak pilih yg mana satu

at first aku dapat tawaran ke matrik   ngeri sembilan..
ayah bukan main suka lagi sbb matrik ngeri sembilan dekat kuala pilah.
rumah atuk pulak memang dekat kuala pilah. dapat jee tahu aku dpt matrik sana,
habis satu kg tahu. terasa popular seyh...
semua kat "solalu laa korang balik pilah ni nanti haa, elok bona laa tu"
then selang beberapa minggu aku dapat tawaran asasi SAINS KESIHATAN BERSEKUTU
atau nama sedap dia FOUNDATION IN ALLIED HEALTH SCIENCE.
semua tanye "haa, bersekutu ape? ape tu ?"
mase isi borang online upu mase memula memang takde pon aku letak pilahan asasi 
sains kesihatan ni. kemaskini punya kemaskini sbb aku sendiri 
tak yakin dgn pilihan yg first aku buat,
 aku pon buat laa pilihan berdasarkan bidang ape yg aku layak.
kali terakhir aku kemaskini maybe kali ke 5, baru aku letak asasi tu dlm pilihan aku.
tak sangka aku dapat asasi sains kesihatan bersekutu ni.

ramai gak org yg rapat dgn aku yg aku mintak pendapat.
ade yang kata
"pilih asai sbb  nanti time degree senang"
"asasi kot, ingt senang ke nak dpt"
"peluang tu weyh"
"ikot laa mane kau boleh bawa"
"amik asasi laa kak long. dapat gak atuk tgok cucu atuk jdi doktor"
pening jugak nak buat pilihan ni. sama ada nak masuk matrik aliran sains bio
 atau pon asasi sains kesihatan bersekutu ni.

orang kata:

MATRIK
1. kena struggle bebetul
2. dah keluar nnti kena mohon upu balik
3. nnti kena fight dgn dak diploma,asasi n stpm utk dptkan u

ASASI
1.susah jugak
2. kene struggle jugak
3.kluar nnti takyah mohon kat upu sbb  nnti kau boleh smbung degree dlm u yg sma
4.tak perlu fight sgt dgn budak lain untuk dpt tempat kat u.


orang lah kata... nmpak macam the advantage is on the foundation side kan ?
tpi, uia ni lain mcam aku tgok sistemnye.
taaruf week(minggu orentasi) nnti ade 3 test.
english, arab n aku pon tak sure yg lg satu ni. aku student biasa kat skolah 
harian biasa. mane nye pulak aku blajar bahasa arab. *i'm about to cryin  *

aku baca n dgr pengalaman senior sebelom ni.
ramai jugak yg tak belajar bhasa arab sebelomnye, tapi amik jugak uia ni
kata mereka "nanti belajar jugak bahasa syurga tu nanti"
"takpe laa, best ape belajar bahasa syurga"
betul jugak tu. bahasa arab tu bahasa rasmi agama kita kan?
okay, kiranya test arab ni dah setel dri sbarang keraguan.  aku amik
keputusan untuk amik jee test tu , 
tpi kompem2 ahh atas kertas tu aku tulis nama jee nanti.hahaha.

lg satu problem bagi aku, english language test.
weyh klau dah bhasa arab n bhasa english aku tak boleh 
mahu aku dok asasi 2 tahun weyh.
sbb tiga3 test ni menentukan tempoh asasi aku.
 lepas tu degree 4 tahun pulak.
gilaa. 6 tahun aku belajar. 
untuk eng test aku decide untuk study for a week before
 sit for the exam. insyaAllah.. klau aku bersungguh, nanti Allah tolong.
andai dah tertulis aku blaja 2 tahun, aku terima.
takdir yg Allah atur, kita mana tahu.
org kata, asasi 2 tahun ni asasi paling relax. 
best pulak aku mendengarnye. tpi lama kot 2 tahun.

sekarang ni aku tak yakin lg nak pilih mana  satu.
still 50%-50% for both choices.
kita tgok laa nanti yg mana satu jadi pilihan hati ni.

p/s:segala informasi berkenan asasi kesihatan bersekutu dan matrik aliran sains ni, tak semestinya ape yg aku tulis ni betul. so, please rujuk website yg sepatutnye nye. tulis ini hanya berkaitan pengalaman aku sahaja.






thanks kerana kamu sudi sroll mouse kamu kerana ingin membaca post saya